Banff - Kicking Horse campground

26 september 2014 - Field, Canada

Dat Banff aan de spoorrails ligt, die van Lake Louise naar Calgary loopt dat hebben we geweten. Om de haverklap hoorden we de horens van de locomotief. Het bleek dat ze bij elke spoorwegovergang aangeven dat ze eraan komen d.m.v. het laten blazen vade horen. Om horendol van te worden. Wat een herrie en als je denkt dat dat op een gegeven moment afgelopen is, jammef het gaat de hele nacht door!

In Banff,s infocentrum adviseerden ze ons om het Yoho National park te bezoeken i.p.v. de Kootenay Rockies. Yoho was mooier. Zo gezegd zo gedaan dus vanuit de campground eerst richting Banff om de Highway  1 te nemen. Wegrijdende van de campground spotten we een jonge elk met zijn gezinnetje en dus foto,s!

Daarna op de Highway een mannelijke Moose gespot, dus gestopt en foto!

Onderweg van Lake Louise naar Field komen we langs een bord " Lake O' Hara en gestopt om die te bewonderen. Je kunt er met een schoolbus komen ( 11 km rijden)

maar die zou pas weer drie uur later vertrekken dus daar hebben we niet op gewacht. Achteraf blijkt dat je deze rit drie maanden van te voren moet reserveren i.v.m. beperkte toegang tot het meer i.v.m. ecologische bescherming van planten en dieren.

Dan maar naar de Takkakaw falls. Overal waarschuwingsborden dat trailers de route mogen rijden.

Vooraleer we de watervallen willen bezoeken komen we kangs Kicking Horse Pass . Deze pas is zeer bijzonder. Vanwege het stijgings- of dalingspercentage kunnen de treinen niet rechtstreeks omhoog of omlaag. En de treinen zijn hier overigens verschrikkelijk lang! ( wij denken wel 2,5 km) Ze hebben spiraalvormige tunnels gegraven om de treinen zodoende de pas te laten passeren. Een heel vernuftig systeem en net toen we de infoborden lazen komt er een trein aan, zodat we het e.e.a. inderdaad met eigen ogen hebben kunnen zien.

Het zat ons niet lekker dat we de falls niet konden zien, dus eerst naar het infocentrum Field, alwaar de dienstdoende ranger ons vertelde dat de camper geen problemen zou geven op deze weg, alleen dat we een zgn. Switchback moesten maken. Achteruit de berg op om vervolgens vooruit verder te gaan. Heel apart om mee te maken. Camper na 14 km rijden geparkeerd, wandelschoenen aan en tot onderaan de waterval gelopen. Deze watervallen behoren tot een van de grootste van Canada.

Daarna terug en weer de switchback genomen en toen naar Lake Emerald. Een heel mooi gelegen meer. Tijdens het bezoek aan dit meer ontmoeten we een Nederlands meisje, die een werkvergunning heeft en op dit moment Banff werkt. wij foto,s van haar gemaakt met haar toestel en zij van ons uiteraard. Aan het einde van de dag campground " Kicking Horse" opgezocht en bij het houtvuur het eten opgepeuzeld.

Ook op deze campgrod hadden we overlast van het geluid van de treinen Zeer zeker het broemgeluid van die treinen die omhoog gingen. Vaak drie locomotieven voor de stoet van soms wel 100 wagons. Het duurde dan ook vaak een half uur vooraleer het geluid wegebde.

1. Ria van den Broek:
    29 september 2014
    Het gaat jullie ginder heel goed aan de verhalen te horen: ook veel Amerikaanse woorden erbij maar dat hoort ook zo bij zo'n avontuurlijke reis !! Wel jammer van het geluid van de spoorrails maar dat is ook om alles te horen en voelen !!
    Nog een heel fijne tijd daar en geniet ervan !!
    groetjes,
    Ria